Sâmbătă, 10 octombrie, la Centrul Cultural
Ruginoasa din comuna Ruginoasa judeţul Iaşi, a avut loc prima ediţie a
proiectului interjudeţean cu sugestivul nume “Istoria unei lumi: de la omul cucutenian
la Cuza”
Printr- un parteneriat activ , în acest proiect au fost implicaţi un număr de
32 elevi de la clasa a IV-a F profesor Monica Creangă de la Şcoala “Alexandru
Ioan Cuza” din Bacău, de la Şcoala Gimnazială din Costeşti, judeţul Iaşi un număr
de 17 elevi, director Elena Malanca, învăţător Cârtiţă Iuliana şi de la Şcoala
din Ruginoasa şi Centrul Cultural Ruginoasa un număr de 20 copii, director Duda
Irina, coordonator profesor Axinia Cristina care este şi inimoasa directoare a Centrului Cultural.
Proiectul are ca scop facilitarea accesului
tinerilor la activități de învățare nonformală conectate cu istoria și
arheologia prin implicare și stimularea acestora spre creativitate
cultural-istorică.
Ideea
de proiect a prins contur în urmă cu mai multă vreme, când s-a discutat cu
doamna profesor Malanca Elena despre posibilitatea unei colaborări pe linie
culturală, la fel de încântată de idee arătându-se şi doamna Cristina Axinia şi
dna profesor Monica Creangă de la Şcoala “Alexandru Ioan Cuza” din Bacău, care
dorea la rându-i să aducă un element inedit în programa extracurriculară a
clasei a IV-a F. Aşadar ne-am mobilizat să putem aduce pe toţi aceşti oameni
minunaţi şi dedicaţi împreună, am scris proiectul, ne-am pus în legătură, de acord,
am apelat şi la colegii şi/sau prietenii noştri istorici, conf.univ.dr Dumitru
Boghian de la Universitatea “Ştefan cel Mare” din Suceava, prof.dr
Sergiu-Constantin Enea de la Liceul “Ion Neculce” din Târgu Frumos şi prof. dr.
Anton Coşa de la Complexul Muzeal “Iulian Antonescu” care au acceptat să fie
alături de noi scriptic şi faptic pe toată durata proiectului şi iata-ne aşadar în 10 octombrie, la prima ediţie a
proiectului, care s-a lansat la Centrul Cutural Ruginoasa, o alegere perfectă
din punctul tuturor de vedere.
Alegerea titlului acestui proiect a venit firesc, iar faptul că sună aproape poetic este şi din cauza încărcăturii emoţionale speciale pe care o ai atunci când păşeşti în acele locuri încărcate de istorie. În aceste locuri se află Palatul "Alexandru Ioan Cuza"" , biserica domnească „Adormirea Maicii Domnului” iar la Costeşti se află un sit extrem de cunoscut, "Situl Costesti – Cier”, un sit datat acum 4.400 de ani înainte de Hristos, loc în care a fost un habitat locuit de comunităţile cucuteniene, extraordinar de bogat si cu o personalitate deosebită.
Chiar dacă vorbim de aspecte istorice deosebite ale
comunităţilor care au locuit acum câteva milenii în acest spaţiu, totul riscă să dispară pentru totdeauna. Situat pe un deal de câţiva zeci de metri, acesta
este sub efectul de coroziune a râului Bahluieţ, aflat în imediata apropiere şi
vis-à-vis de Şcoala Gimnazială Costeşti.
O altă locaţie încărcată de istorie se află în
comuna Cucuteni unde există situl arheologic de interes național din punctul
„Cetățuia”, de la marginea de vest a satului Băiceni, sit cunoscut pentru că a
dat numele culturii
Cucuteni din eneolitic, din
care se găsesc în acest sit trei așezări distincte, emblematice pentru
clasificarea culturii în fazele A, B și AB; în afara acestei așezări, în cadrul
sitului se mai găsesc așezări din eneoliticul târziu (cultura Horodiștea-Erbiceni), perioada geto-dacică și secolul al III-lea e.n. Alt sit arheologic de
interes național este cel de la „Dâmbul Morii”, la marginea de nord-vest a
aceluiași sat, unde s-au găsit alte vestigii ale culturii Cucuteni, faza AB.
Vorbim aşadar despre un “triunghi”cultural extrem de important.
De asemeni Şcoala “Alexandru Ioan Cuza” din Bacău,
cealaltă şoală implicate în proiect, ei
bine, actul de înfiinţare al acestei şcoli datează din anul 1859, 25 octombrie,
act semnat de însuşi Domnitorul Alexandru Ioan Cuza. Fosta Şcoală nr 2 de băieţi este şi ea încărcată
de adânci semnificaţii istorice. Pe băncile acestei şcoli si-au început afirmarea
personalităţi marcante ca Radu Beligan, academicianul
Solomon Marcus, Emanuel Elenescu, Marcel Marcian, Marius Mircu, C-tin Andone,
George Bălăiţă, C-tin Arsen, iar
corpul A al şcolii este declarat monument istoric
Astfel, după salutul de bun venit al gazdelor, prin vocile doamnelor profesoare Elena Malanca şi Cristina Axinia a urmat
prezentarea potenţialului arheologic al zonei, prezentare făcută de
către domnul prof dr. Sergiu Constantin Enea, de la Liceul Teoretic “Ion
Neculce” din localitate, colaborator în proiect, care a venit cu o prezentare
power-point adecvată şi adaptată vârstei copiilor, care a reuşit să stârnească
interesul, să capteze atenţie şi să antreneze copii în discuţii şi întrebări.
Dealtfel, profesorul Enea este unul dintre cei doi istorici arheologi care
coordonează şi fac săpături în zonă de ani de zile alături de studenţi de la
Universitatea “Ştefan cel Mare” din Suceava şi voluntari sub atenta îndrumare, bineînţeles, a
binecunoscutului conf.univ.dr Dumitru Boghian de la Universitatea “Ştefan cel
Mare” din Suceava. Aceştia încearcă să salveze ce se mai poate şi cu mijloace
limitate secvenţe din istoria zonei.
După interesanta prezentare a urmat un program artistic pus
în scenă de elevi ai şcolii Ruginoasa, membri ai Ansamblului Centrului Cultural
coordonat de doamna profesoară Cristina
Axinia şi două fete talentate de la Şcoala Costeşti. Ţin să menţionez în mod special vocea
caldă, sigură şi emoţionantă a unei fetiţe extrem de talentate de clasa a II-a
de la Şcoala Ruginoasa, pe numele ei Petruţa Secară.
A urmat apoi o vizită a expoziţiei de istorie-arheologie a
mini muzeului Centrului Cultural Ruginoasa, unde elevii au putut vedea şi
atinge exponatele
Contactul cu piesele reale, confecţionate de oamenii
neoliticului a fost deosebit de util, ajutându-i pe elevi să-şi completeze
cunoştinţele, reprezentarea acestei epoci.
Gazdele din Ruginoasa au oferit fiecarui copil si cadrelor
didactice frumoase suveniruri şi un tablou reprezentându-I pe domnitorul
Alexandru Ioan Cuza şi doamna Elena Cuza, tablou realizat de către o talentată elevă a şcolii
din localitate, pe numele ei Ioana Buzatu.
A urmat o vizită la Biserica Domnească unde ghid ne-a fost
aceiaşi inepuizabilă doamnă Axinia apoi s-a plecat la Costeşti, primul popas
fiind pe şantierul arhologic de acolo. Surpriza, pe teren, a fost una uriaşă
pentru copii. Pe locul unde în această
vară a fost şantierul de la Costeşti,
acum acoperit, chiar la suprafaţă puteau fi zărite zeci de fragmente de obiecte
neolitice Au urmat, firesc, zeci de întrebări din partea copiilor şi
părinţilor.
A urmat o descindere la Şcoala din Costeşti unde gazdele
ne-au întâmpinat cu ceva de ale gurii, copii au socializat între ei, la fel şi
profesorii implicaţi în proiect, apoi a urmat o vizită la Muzeul de istorie şi
arheologie Cucuteni
Merită cu prisosinţă să îi reamintim pe toţi cei
implicaţi în acest frumos proiect.
Iniţiatorii şi coordonatorii proiectului:
Director al Şcolii Gimnaziale din Coteşti/jud Iaşi, Profesor Elena Malanca
Profesor pentru învățământ
primar de la Școala Gimnazială ”
Alexandru Ioan Cuza” Bacău, Monica Livia
Creangă
Expert bunuri cu valoare
memorialistică/Muzeolog , Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”, Bacău, Mihaela
Băbușanu
Colaboratori:
Conf.univ.dr. Dumitru Boghian de la
Universitatea „Ştefan cel Mare” Suceava, Facultatea de Istorie şi Geografie
Prof.dr. Sergiu Constantin Enea de la
Liceul Teoretic ,,Ion Neculce” din Târgu Frumos
Prof.
Cristina Axinia, directorul Centrului Cultural Ruginoasa
Prof.dr. Anton Coşa de la Complexul
Muzeal “Iulian Antonescu”
Şi cadrele didactice care au fost prezente la eveniment alături de
elevi: director dna professor Duda Irina
de la Şcoala Ruginoasa şi doamna învător
Iuliana Cârtiţă de la Şcoala Costeşti.
De
asemeni mulţumiri speciale Ansanmblului Centrului Cultural Ruginoasa coordonaţi
de doamna Cristina Axinia care au încântat auditoriul cu cântec, joc şi voie
bună şi gazdelor extrem de primitoare atât de la Ruginoasa cât şi de la Costeşti
care s-au străduit şi au reuşit cu prisosinţă să creeze o atmosferă extrem de plăcută.
Prin tematica propusă, diversitatea
activităților și instituțiilor
implicate, proiectul susține
implementarea
și promovarea activităților educative extracurriculare care subliniază
interesul pentru cunoașterea istoriei regionale și a elementelor esențiale ce
reprezintă civilizația umană din perioada cucuteniană până în epoca modernă.
Faza experimentală a procesului de învăţare şi-a dovedit
astfel valoarea, ceea ce ne îndreptăţeşte să o reconsiderăm şi de ce nu, să
încercăm să-i acordăm o pondere cât mai mare între strategiile didactice
folosite în munca educativă cu elevii.
Putem afirma fără nici o urmă de modestie că această primă
etapă a proiectului a debutat fericit şi că premisele pentru etapa a doua
pentru continuitatea sa sunt excelente iar munca onestă şi dedicată al celor
implicaţi în proiect ar trebui remarcată, cunoscută şi lăudată.
Proiectul continuă.....
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu