Mihaela Băbuşanu

Mihaela  Băbuşanu
"De unde sunt eu?sunt din copilăria mea ca dintr-o țară!"

luni, 23 noiembrie 2015

ISTORIA FĂRĂ MANUAL ed a II-a

Istoria fără manual” îşi continuă cu succes parcursul
*Colegiul “Grigore Antipa” din Bacău câştigător al celei de a doua ediţii
                                                                      

     Pornind de la convingerea că valoarea şi pasiunea ar trebui să stea la baza alegerilor pe care le facem în viaţă, un grup de profesori inimoşi şi-au propus să inoclueze această idee elevilor lor şi prin intermediul unui proiect denumit „Istoria fără manual”.Într-o perioadă în care frământările sociale şi goana după senzaţional ne domină existenţa proiectul şi-a continuat aşezat şi nestingherit traiectul ajungând cu succes la ediţia a II-a, ediţie care s-a desfăşurat de această dată la Liceul Teoretic “Ion Neculce” din Târgu Frumos, jud. Iaşi  în parteneriat cu primăria oraşului, coordonator al ediţiei fiind prof.dr. Sergiu-Constantin Enea.
Dealtfel primăria a fost reprezentată la eveniment prin persoana domnului viceprimar prof. Alexa Angheluş Ion care a adresat cuvântul de  salut din partea primăriei dorind proiectului viaţă lungă şi frumoasă.

Participantii au fost primiti cu o caldură deosebită . Mai mult, după cuvântul de bun venit adresat de directoarea instituţiei doamna prof. Corina-Diana Alexa-Angheluş, activitatea a debutat cu un program artistic pus în scena de  de  Ansamblul Moldovenesc Hora  de pe lângă Casa de Cultură “Garabet Ibrialieanu” din localitate ei înşişi elevi ai liceului  amintit(Paiu Bogdan, Zabulic Bianca, Alexa Florin, Arvinte Mădălina).

 Şi pentru că la Târgu Frumos vorbim de interculturalitate, reamintim că aici se află o importantă comunitate lipovenească. În acest sens o altă elevă a liceului şi reprezentantă a minorităţii de care faceam amintire pe numele ei Fadei Anca a interpretat o frumoasă melodie lipovenească, ca mai apoi Damian Raluca, elevă de clasa a 12-a la acelaşi liceu, deja o interpretă cunoscută  cu o voce distinctă şi extrem de plăcută,  să interpreteze câteva melodii moldoveneşti.
Echipajele şi toţi cei implicati în proiect s-au întrunit intr-o sală de clasă unde au urmat prezentări power point ale  insituţiilor participante, a zonei de provenienţă, a şcolii, a realizărilor fiecăruia.

A urmat apoi concursul propriu zis care a constat în teste de cultura generală din domeniul istoriei, proba “recunoaşteti monumentul istoric” şi un concurs de desene tot pe teme istorice care a conţinut 5 elemente obligatorii, extrase dintr-un plic de către  membrii juriului şi care au fost: omul preistoric, scut, rege, oaste şi ţăran.

Cumulând punctele adunate de la toate cele 3 probe, s-a constatat că echipajul Colegiului “Grigore Antipa” din Bacău s-a detaşat în câştigător, pe locul al II-lea echipajul Școlii din Orășeni – Deal judeţul Botoșani iar pe locurile III Şcoala Gimnazială nr. 1 Răuceşti din  Răuceşti, jud. Neamţ şi Liceul Pedagogic “Nicolae Iorga” din Botoşani.

 Pentru adjudecarea trofeului pentru locul III s-a trecut mai apoi la întrebări suplimentare pentru departajare, elevii Şcolii Gimnaziale nr. 1 din Răuceşti jud. Neamţ adjudecându-şi în cele din urmă trofeul (pentru locul III).

Mențiuni - Școala Sfântul Andrei - Tăcuta, jud. Vaslui, Școala Gimnazială Sănduleni, Bacău, Liceul Teoretic Ion Neculce, Tg Frumos, Școala Gimnazială nr. 1 Săveni, Școala Preutești, Școala Gimnazială Trifești.

S-a putut remarca cu uşurinţă faptul că, toţi copiii implicaţi au fost extrem  interesaţi şi degajaţi nefiind presaţi de iminenţa vreunei note.

Ca o menţiune specială, toţi participanţii au remarcat prezentarea vie, extrem de atractivă (imagini corroborate fericit şi extrem de potrivit cu diferite fragmente musicale) realizată de echipajul Colegiului “Grigore  Antipa” din Bacău.

 În total, în acest proiect au  fost implicate 6 judeţe, 11 scoli, 15 profesori participanti şi aproximativ 35 de elevi din ciclul liceal şi gimnazial a căror nume merită cu prisosinţă reamintite:
Şi începem cu câştigătorii, elevii Colegiului “Grigore Antipa” din Bacău, coordonator profesor Florentin Botezatu,câştigători ai frumosului trofeu “Istoria fără manual”: Gumeniţa Corina, Ferăstrăoaru Florina (clasa a IX-a)  respectiv  Kashiwazaki Chievici Kevin, Burlacu Bianca Elena elevi acum ai  Colegiului Naţional “Vasile Alecsandri”(tot clasa a IX-a) participanţi la prima ediţie care şi-au dorit să continue proiectul practic alături de fostul lor profesor din gimnaziu.

Locul II, Școala Gimnazială Orășeni Deal Orășeni Deal, jud. Botoșani coordonator profesor Radu Bogdan Tanasă cu elevii Străchinaru Nadia - Cl.a VII-a, Ababei Francesca Daria şi Hobjilă Ionela - Cl. a VIII-a.

Locul III, Şcoala Gimnazială nr. 1 Răuceşti Răuceşti, jud. Neamţ coordonator profesor Anton Traian, cu elevii :Varvara David şi Humă Dragoş  clasa a VII-a

Liceul Pedagogic Nicolae Iorga Botoşani, jud. Botoşani , coordonator profesor Dragoş Balasan cu elevii Antonio Ciubotariu , Raoul Ipate , Erich Lemny  clasa a IX-a 

Liceul Teoretic Ion Neculce Târgu Frumos, jud. Iaşi, coordonator profesor Sergiu-Constantin Enea cu elevii: Humă Florin, Feclistov Teodor, Manghiuc Alin, Ciutea Bianca, clasa a IX-a

Şcoala Gimnazială Preuteşti  din Preuteşti, jud. Suceava, coordonator professor Neculai Şchiopoaia cu elevii:  Anita Silvia , Birleanu Magdalena, Pislaru Eusebiu - toţi elevi în clasa a VI-a .

Școala Gimnazială Trifești Trifești, jud. Neamț  coordonator profesor Petrea Pavel cu elevii Duminică Ştefan, Pintilie Lorena, Ciustea Costel, Alexii Alexandru

Școala Gimnazială Nr.1 Săveni Săveni, jud. Botoşani, coordonator profesor Ciprian Băetu  cu elevii Ciubotariu Dumitriţa-Marina şi Loghin Alexandra, clasa a VIII-a

Şcoala Gimnazială Sf. Andrei, Tăcuta, coordonator profesor( si director) Lucian-Ovidiu Iftene cu elevii:  Apostu Ana-Maria,Stoleru Cosmin si Florea Ionuţ-cls.aVIII-a

Școala Gimnazială Nr.1 Sănduleni Sănduleni, com. Bacău , coordonator profesor  Tofan Maria Cristina cu elevii: 

Juriul a fost alcătuit din Mihaela Băbuşanu, expert bunuri de patrimoniu de la Complexul Muzeal “Iulian Antonescu” Bacău, prof Liliana Loghin  de la Liceul Teoretic “Ion Neculce”, Târgu Frumos şi Virgil Scripcaru, profesor de psihologie la Liceul Pedagogic “Nicolae Iorga din Botoşani.

La final s-a trecut la inmânarea frumoaselor trofee inscripţionate cu numele proiectului „Istoria fără manual”,(realizate cu sprijinul primăriei oraşului Târgu Frumos),a  diplomelor pentru elevii şi profesorii participanţi, poze de grup şi inevitabila socializare, planuri de viitor şi schimburi de idei.

Ca un element inedit reamintim  faptul că toţi cei implicaţi în proiect au ceva în comun:sunt absolvenţii aceleaşi instituţii de învăţământ superior: Facultatea de Istorie a Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava.   „Istoria fără manual”,  urmăreşte implicarea celor trei factori esenţiali familie – şcoală – comunitate, în asigurarea calităţii demersului didactic, în punerea în practică a noului curriculum şi formarea competenţelor necesare studierii istoriei altfel.

Instituţiile implicate sunt: Colegiul Grigore Antipa Bacău, jud. Bacău ; Liceul Teoretic Ion Neculce,Târgu Frumos, jud. Iaşi; Şcoala Gimnazială Nr.1 Sănduleni, comuna Sănduleni, județul Bacău;Şcoala Gimnazială nr. 1 Răcuceşti, Comuna Răuceşti, jud. Neamţ; Şcoala Gimnazială  Preuteşti, com. Preuteşti, jud. Suceava; Şoala Gimnazială Sfântul Andrei, Tăcuta, com. Tăcuta, jud. Vaslui; Şcoala Gimnazială Trifeşti , com.Trifeşti, jud.Neamţ; Școala Gimnazială Orășeni Deal Orășeni Deal, jud. Botoșani ; Școala Gimnazială Nr.1 Săveni Săveni, jud. Botoşani ; Liceul Pedagogic Nicolae Iorga Botoşani, jud. Botoşani ; Complexul Muzeal “Iulian Antonescu”, Bacău; Societas Pro Patrimonium, Târgu Frumos
Coordonatori proiectului sunt:Prof. dr. Sergiu-Constantin Enea, Prof. Florentin Botezatu, Prof. Traian Anton, Prof. Radu-Bogdan Tanasă, Prof. Lucian-Ovidiu Iftene, Prof. Petrea Pavel, Prof. Neculai Şchiopoaia, Prof. Nicolae ROBU, Prof Ciprian BĂETU, Prof. Dragoş BALASAN, muzeolog Mihaela Băbuşanu

Proiectul reprezintă o încercare de învăţare a istoriei într-un alt mod decât cel din manuale. Într-un altfel de cadru, nonformal, elevii se simt mai degajaţi şi participă intens şi cu plăcere la activităţi. Necesitatea implementării acestui proiect rezultă din viziunea şi misiunea şcolii conform căreia nevoile şi înclinaţiile fiecărui copil vor fi dezvoltate, astfel încât fiecare să-şi recunoască valoarea şi să aibă încredere în potenţialul propriu. 

Vorbind despre proiectul “Istoria fără manual”, vorbim de o fericită îmbinare între tradiţie şi neconvenţional  în demersul didactic, cunoştinţele de istorie împărtăşite în această formă fiind extrem de uşor asimilate.
    Concluzionând , Istoria fără manual” se dovedeşte a fi  un proiect inedit dedicat elevilor care vor să se dezvolte şi să-şi descopere punctele forte, dobândind curajul de a fi ei înşişi.
Mai mult, acest proiect instigă  la autenticitate  ajutând elevii să-ţi descoperi valorile,  oferindu-le  îndrumare şi susţinere în procesul de autocunoaştere iar ca bonus: prieteni noi, locuri noi de văzut, socializare şi chiar puţină  distracţie!
 













Niciun comentariu: