„Istoria fără manual” îşi continuă cu succes parcursul
*Colegiul “Grigore Antipa” din Bacău câştigător al celei de a doua ediţii
Pornind de la convingerea că valoarea şi
pasiunea ar trebui să stea la baza alegerilor pe care le facem în viaţă, un
grup de profesori inimoşi şi-au propus să inoclueze această idee elevilor lor
şi prin intermediul unui proiect denumit „Istoria fără manual”.Într-o perioadă în care frământările sociale şi goana
după senzaţional ne domină existenţa proiectul şi-a continuat aşezat şi
nestingherit traiectul ajungând cu succes la ediţia a II-a, ediţie care s-a
desfăşurat de această dată la Liceul
Teoretic “Ion Neculce” din Târgu Frumos, jud. Iaşi în parteneriat cu primăria oraşului, coordonator
al ediţiei fiind prof.dr. Sergiu-Constantin Enea.
Dealtfel
primăria a fost reprezentată la eveniment prin persoana domnului viceprimar
prof. Alexa Angheluş Ion care a adresat cuvântul de salut din
partea primăriei dorind proiectului viaţă lungă şi frumoasă.
Participantii au fost primiti cu o caldură deosebită
. Mai mult, după cuvântul de bun venit adresat de directoarea instituţiei
doamna prof. Corina-Diana Alexa-Angheluş, activitatea
a debutat cu un program artistic pus în scena de
de Ansamblul Moldovenesc Hora de pe lângă Casa de Cultură “Garabet
Ibrialieanu” din localitate ei înşişi elevi ai liceului amintit(Paiu Bogdan, Zabulic Bianca, Alexa
Florin, Arvinte Mădălina).
Şi pentru că la Târgu Frumos vorbim de interculturalitate,
reamintim că aici se află o importantă comunitate lipovenească. În acest sens o
altă elevă a liceului şi reprezentantă a minorităţii de care faceam amintire pe
numele ei Fadei Anca a interpretat o frumoasă melodie lipovenească, ca mai apoi
Damian Raluca, elevă de clasa a 12-a la acelaşi liceu, deja o interpretă
cunoscută cu o voce distinctă şi extrem
de plăcută, să interpreteze câteva
melodii moldoveneşti.
Echipajele şi toţi cei implicati în proiect s-au întrunit
intr-o sală de clasă unde au urmat prezentări power point ale insituţiilor participante, a zonei de
provenienţă, a şcolii, a realizărilor fiecăruia.
A urmat apoi concursul propriu zis care a constat în
teste de cultura generală din domeniul istoriei, proba “recunoaşteti monumentul
istoric” şi un concurs de desene tot pe teme istorice care a conţinut 5 elemente
obligatorii, extrase dintr-un plic de către
membrii juriului şi care au fost: omul
preistoric, scut, rege, oaste şi ţăran.
Cumulând punctele adunate de la toate cele 3 probe, s-a
constatat că echipajul Colegiului
“Grigore Antipa” din Bacău s-a detaşat în câştigător, pe locul al II-lea
echipajul Școlii din Orășeni – Deal judeţul Botoșani iar pe
locurile III Şcoala
Gimnazială nr. 1 Răuceşti din Răuceşti,
jud. Neamţ şi Liceul Pedagogic “Nicolae Iorga” din Botoşani.
Pentru
adjudecarea trofeului pentru locul III s-a trecut mai apoi la întrebări
suplimentare pentru departajare, elevii Şcolii Gimnaziale nr. 1 din Răuceşti jud.
Neamţ adjudecându-şi în cele din urmă trofeul (pentru locul III).
Mențiuni - Școala Sfântul Andrei -
Tăcuta, jud. Vaslui, Școala Gimnazială Sănduleni, Bacău, Liceul Teoretic Ion
Neculce, Tg Frumos, Școala Gimnazială nr. 1 Săveni, Școala Preutești, Școala
Gimnazială Trifești.
S-a putut remarca cu uşurinţă
faptul că, toţi copiii implicaţi au fost extrem interesaţi şi degajaţi nefiind presaţi de
iminenţa vreunei note.
Ca
o menţiune specială, toţi participanţii au remarcat prezentarea vie, extrem de
atractivă (imagini corroborate fericit şi extrem de potrivit cu diferite
fragmente musicale) realizată de echipajul Colegiului “Grigore Antipa” din Bacău.
În total, în acest proiect
au fost implicate 6 judeţe, 11 scoli, 15 profesori participanti şi aproximativ
35 de elevi din ciclul liceal şi gimnazial a căror nume merită cu prisosinţă
reamintite:
Şi începem cu câştigătorii, elevii Colegiului
“Grigore Antipa” din Bacău, coordonator profesor Florentin Botezatu,câştigători
ai frumosului trofeu “Istoria fără manual”: Gumeniţa
Corina, Ferăstrăoaru Florina (clasa a IX-a)
respectiv Kashiwazaki Chievici
Kevin, Burlacu Bianca Elena elevi acum ai
Colegiului Naţional “Vasile Alecsandri”(tot clasa a IX-a)
participanţi la prima ediţie care şi-au dorit să continue proiectul practic alături
de fostul lor profesor din gimnaziu.
Locul II, Școala
Gimnazială Orășeni Deal Orășeni Deal, jud. Botoșani coordonator profesor Radu Bogdan Tanasă cu elevii Străchinaru
Nadia - Cl.a VII-a, Ababei Francesca Daria şi Hobjilă Ionela - Cl. a VIII-a.
Locul III, Şcoala Gimnazială nr. 1 Răuceşti
Răuceşti, jud. Neamţ coordonator profesor Anton Traian, cu elevii :Varvara David şi Humă Dragoş clasa a VII-a
Liceul
Pedagogic Nicolae Iorga Botoşani, jud. Botoşani , coordonator profesor Dragoş
Balasan cu elevii Antonio Ciubotariu ,
Raoul Ipate , Erich Lemny clasa a
IX-a
Liceul Teoretic Ion Neculce Târgu
Frumos, jud. Iaşi, coordonator profesor Sergiu-Constantin Enea cu elevii: Humă Florin, Feclistov Teodor, Manghiuc Alin, Ciutea Bianca,
clasa a IX-a
Şcoala
Gimnazială Preuteşti din Preuteşti, jud.
Suceava, coordonator professor Neculai Şchiopoaia cu elevii: Anita
Silvia , Birleanu Magdalena, Pislaru Eusebiu - toţi elevi în clasa a VI-a .
Școala
Gimnazială Trifești Trifești, jud. Neamț coordonator profesor Petrea
Pavel cu elevii Duminică Ştefan, Pintilie Lorena, Ciustea Costel, Alexii
Alexandru
Școala
Gimnazială Nr.1 Săveni Săveni, jud. Botoşani, coordonator profesor Ciprian
Băetu cu elevii Ciubotariu Dumitriţa-Marina şi Loghin Alexandra, clasa a
VIII-a
Şcoala
Gimnazială Sf. Andrei, Tăcuta, coordonator profesor( si director) Lucian-Ovidiu
Iftene cu elevii: Apostu
Ana-Maria,Stoleru Cosmin si Florea Ionuţ-cls.aVIII-a
Școala
Gimnazială Nr.1 Sănduleni Sănduleni, com. Bacău , coordonator profesor Tofan Maria Cristina cu elevii:
Juriul a fost alcătuit din Mihaela Băbuşanu,
expert bunuri de patrimoniu de la Complexul Muzeal “Iulian Antonescu” Bacău,
prof Liliana Loghin de la Liceul
Teoretic “Ion Neculce”, Târgu Frumos
şi Virgil Scripcaru, profesor de psihologie la Liceul Pedagogic “Nicolae Iorga
din Botoşani.
La final s-a trecut la inmânarea frumoaselor trofee
inscripţionate cu numele proiectului „Istoria fără manual”,(realizate cu
sprijinul primăriei oraşului Târgu Frumos),a diplomelor pentru elevii şi profesorii
participanţi, poze de grup şi inevitabila socializare, planuri de viitor şi
schimburi de idei.
Ca un element inedit reamintim faptul că toţi cei implicaţi în proiect au
ceva în comun:sunt absolvenţii aceleaşi instituţii de învăţământ superior:
Facultatea de Istorie a Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava. „Istoria
fără manual”, urmăreşte
implicarea celor trei factori esenţiali familie – şcoală – comunitate,
în asigurarea calităţii demersului didactic, în punerea în practică a noului
curriculum şi formarea competenţelor necesare studierii istoriei altfel.
Instituţiile implicate sunt: Colegiul
Grigore Antipa Bacău, jud. Bacău ; Liceul
Teoretic Ion Neculce,Târgu Frumos,
jud. Iaşi; Şcoala Gimnazială Nr.1 Sănduleni, comuna
Sănduleni, județul Bacău;Şcoala Gimnazială nr. 1 Răcuceşti, Comuna
Răuceşti, jud. Neamţ; Şcoala Gimnazială Preuteşti,
com. Preuteşti, jud. Suceava; Şoala
Gimnazială Sfântul Andrei,
Tăcuta, com. Tăcuta, jud. Vaslui; Şcoala
Gimnazială Trifeşti , com.Trifeşti, jud.Neamţ; Școala Gimnazială Orășeni Deal Orășeni Deal, jud. Botoșani ;
Școala Gimnazială Nr.1 Săveni Săveni, jud. Botoşani ; Liceul Pedagogic
Nicolae Iorga Botoşani, jud. Botoşani ; Complexul Muzeal “Iulian
Antonescu”, Bacău; Societas Pro Patrimonium, Târgu Frumos
Coordonatori proiectului sunt:Prof. dr. Sergiu-Constantin Enea, Prof. Florentin
Botezatu, Prof. Traian Anton, Prof. Radu-Bogdan Tanasă, Prof. Lucian-Ovidiu
Iftene, Prof. Petrea Pavel, Prof. Neculai Şchiopoaia, Prof. Nicolae ROBU, Prof Ciprian
BĂETU, Prof. Dragoş BALASAN, muzeolog Mihaela Băbuşanu
Proiectul reprezintă o încercare de învăţare a istoriei într-un alt mod
decât cel din manuale. Într-un altfel de cadru, nonformal, elevii se simt mai
degajaţi şi participă intens şi cu plăcere la activităţi. Necesitatea
implementării acestui proiect rezultă din viziunea şi misiunea şcolii conform
căreia nevoile şi înclinaţiile fiecărui
copil vor fi dezvoltate, astfel încât fiecare să-şi recunoască valoarea şi să
aibă încredere în potenţialul propriu.
Vorbind
despre proiectul “Istoria fără manual”, vorbim de o fericită îmbinare între tradiţie
şi neconvenţional în demersul didactic,
cunoştinţele de istorie împărtăşite în această formă fiind extrem de uşor asimilate.
Concluzionând , Istoria fără manual” se dovedeşte a fi un proiect inedit
dedicat elevilor care vor să se dezvolte şi să-şi descopere punctele forte,
dobândind curajul de a fi ei înşişi.Mai mult, acest
proiect instigă la autenticitate ajutând elevii să-ţi descoperi valorile, oferindu-le
îndrumare şi susţinere în procesul de autocunoaştere iar ca bonus:
prieteni noi, locuri noi de văzut, socializare şi chiar puţină distracţie!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu