La Școala Gimnazială nr 1. din Răuceşti, județul Neamţ în
colaborare cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ şi Muzeul de Istorie și Etnografie
Târgu Neamț prin prof Anton Traian coordonatorul acestei ediţii, a avut loc SÂMBĂTĂ, 11 iunie cea de a III-a ediţie a proiectului cultural
artistic interdisciplinar regional “ ISTORIA FĂRĂ MANUAL”.
Pornind de la convingerea că valorea şi
pasiunea ar trebui să stea la baza alegerilor pe care le facem în viaţă,
un grup de profesori inimoşi şi-au propus să inoculeze această idee şi elevilor
lor inclusiv prin intermediul unui proiect denumit „Istoria fără manual”. Într-o perioadă în care frământările sociale
de orice gen şi goana după senzaţional ne domină existenţa, proiectul nostru
şi-a continuat nestingerit traiectul, ajungând iată cu succes, la ediţia a
III-a.
Ehipajele si
toti cei implicati in proiect s-au intrunit înintr-o sală de festivităţi a
comunei, o locaţie agreabilă, frumos amenajată de către organizatori şi de
această dată participantii fiind primiţi cu o caldură
deosebită.
După salutul de bun venit adresat de către coordonatorul acestei ediţii,
directorul instituţiei de învăţământ, profesorul Traian Anton, activitatea a debutat, aşa cum
era şi firesc fiind vorba despre un
concurs de istorie, cu intonarea imnului national al României, de către fanfara elevilor şcolii Rauceşti alcătuită din 15
elevi, coordonator prof.Smău Gheorghe , urmată ulterior de un frumos moment
artistic susţinut de aceaiaşi fanfară şi un altul susţinut de către eleva Carmen Moraru de la
Colegiul Grigore Antipa
Bacău, clasa a IX-a G, care a interpretat două melodii (Cântă cucul în Bucovina
şi Eminescu),
simultan
cu derularea unor prezentari power point ale ediţiilor anterioare.
A urmat apoi concursul propriu zis care
a constat în teste de cultură generală
din domeniul istorieim un se t de către 5 intrebări pentru fiecare
echipaj, proba « Civilizatii
si obiceiuri din trecut si prezent » si un concurs de puzzle tot pe teme
istorice care a fost punctat în funcţie de timpul de realizare dar si
respectarea fidelă a imaginii date.
Concurentii au fost elevi de gimnaziu si
liceu, de la clasele a VI a pana la a IX-a. S-a putut remarca cu usurinta
faptul ca, toti copiii implicati au fost extrem interesati si degajati nefiind
presati de iminenta vreunei note.
Echipajul de pe locul intii şi castigatorul
trofeului a fost desemnat echipajul Scolii Gimnaziale nr 1 din Răuceşti, jud
Neamţ, care fost cel mai concentrat detasandu-se prin punctajul total acumulat,
fiind urmat de echipajele Colegiul Tehnic Rădăuţi, jud Suceava (locul al
II-lea) şi de cel al Liceului Pedagogic
Nicolae Iorga Botoşani, jud. Botoşani (locul III).
Locurile I, II, III
au fost premiate cu trofee si medalii iar echipajele clasate pe următoarele
locuri au fost premiaţi pentru implicare şi participare cu medalii.
Totodată, toţi
participanţi activ în acest proiect (elevi, profesori şi juriu) au primit câte
un pix şi o insignă inscripţionate cu numele proiectului “Istoria fără manual”,
ediţia şi locaţia în care a avut loc.
Reamintim
şi câştigătorii ediţiilor anterioare:
Ediţia
I: Şcoala Gimnazială Sfântul Andrei Tăcuta, jud.
Vaslui, prof. Lucian Iftene şi Constantin Crăescu
Ediţia a II-a: Colegiul Grigore Antipa Bacău, jud. Bacău, prof
Florentin Botezatu
COORDONATORII PROIECTULUI:
Prof. Traian ANTON
Prof. dr. Sergiu-Constantin
ENEA
Prof. Florentin
BOTEZATU
Prof. Radu-Bogdan
TANASĂ
Prof.
Lucian-Ovidiu IFTENE
Prof. Constantin CRĂESCU
Prof. Petrea PAVEL
Prof. Neculai
ŞCHIOPOAIA
Prof. dr. Adrian PUIU
Prof Ciprian BĂETU
Prof. Dragoş BALASAN
Expert patrimoniu Mihaela
BĂBUŞANU
Juriul acestei ediţii a fost alcătuit din:
Expert patrimoniu Mihaela Băbuşanu,
Complexul Muzeal “Iulian Antonescu” Bacău
Dr. Vasile Diaconu, Muzeul de
Istorie şi Etnografie, Târgu Neamţ
Prof. Tiberiu Cristian Gavril, Liceul Teoretic ,, Anastasie Basota'' Pomirla, Botoşani
Şi prof Chiriac Oreste, Colegiul Grigore Antipa, Bacău
INSTITUŢII PARTICIPANTE
EFECTIV ÎN ACEASTĂ EDIŢIE:
Şcoala Gimnazială nr. 1
Răuceşti Răuceşti, jud. Neamţ, prof Anton Traian, va participa în proiect cu un
număr de 4 elevi,
Liceul Teoretic Ion Neculce Târgu Frumos, jud.
Iaşi prin prof.dr. Sergiu Constantin Enea cu un număr de 4 elevi,
Colegiul Grigore Antipa
Bacău, jud. Bacău, prof Florentin Botezatu cu 4 elevi
Şcoala Gimnazială
Preuteşti Preuteşti, jud. Suceava, prof Neculai Şchiopoaia cu 4 elevi
Şcoala Gimnazială
Sfântul Andrei Tăcuta, jud. Vaslui, prof. Lucian Iftene şi Constantin Crăescu
cu 4 elevi
Școala Gimnazială
Nr.1 Săveni Săveni, jud. Botoşani, prof Ciprian Băetu cu 3 elevi
Școala Gimnazială
Trifești Trifești, jud. Neamț, prof Petrea Pavel cu 4 elevi
Liceul Pedagogic Nicolae
Iorga Botoşani, jud. Botoşani, prof Balasan Dragoş cu 3 elevi
Colegiul Tehnic Rădăuţi,
jud Suceava, prof. Adrian Puiu cu 4 elevi,
şi din cauza faptului că
echipajul Școlii Gimnaziale din Orășeni
Deal, jud. Botoșani, prof Radu Bogdan Tănasă au comunicat în ultimul moment că
nu vor mai ajunge la eveniment din cauza unor chestiuni obiective, gazdele au
fost nevoite să înscrie în concurs un al doilea echipaj, alcătuit din 3 elevi
şi desemnat chiar în dimineaţa concursului, pe care l-au denumit Răuceşti 2
respectiv
Complexul Muzeal “Iulian
Antonescu”, Bacău şi Societas Pro Patrimonium, Târgu
Frumos
La final s-a
trecut la înmânarea frumoaselor trofee inscriptionate cu numele proiectului „Istoria
fara manual, a diplomelor pentru elevii si profesorii participanti, poze de
grup si inevitabila socializare, planuri de viitor si schimburi de idei.
Ca un element inedit reamintim faptul ca toti cei implicati în proiect au ceva în comun:sunt absolventii aceleasi institutii de învatamânt superior: Facultatea de Istorie a Universitatii „Stefan cel Mare” din Suceava.
Ca un element inedit reamintim faptul ca toti cei implicati în proiect au ceva în comun:sunt absolventii aceleasi institutii de învatamânt superior: Facultatea de Istorie a Universitatii „Stefan cel Mare” din Suceava.
Proiectul reprezintă o încercare de învăţare a
istoriei într-un alt mod decât cel din manuale. Într-un altfel de cadru,
nonformal, elevii se simt mai degajaţi şi participă intens şi cu plăcere la
activităţi. Necesitatea implementării acestui proiect rezultă din viziunea şi
misiunea şcolii conform căreia nevoile şi înclinaţiile fiecărui copil
vor fi dezvoltate, astfel încât fiecare să-şi recunoască valoarea şi să aibă
încredere în potenţialul propriu. În acest caz, vorbim despre o fericită
îmbinare între tradiţie şi neconvenţional în demersul didactic, cunoştinţele de
istorie împărtăşite şi dobândite în această formă fiind extrem de uşor asimilate.
Vorbind despre proiectul “Istoria fara manual”, vorbim de o fericita
îmbinare între traditie si neconventional în demersul didactic, cunostintele de
istorie împartasite în aceasta forma fiind extrem de usor asimilate.
Concluzionând, „Istoria fără manual” se
dovedeşte un proiect inedit şi viabil, dedicat elevilor care vor să se
dezvolte şi să îşi descopere punctele forte, dobândind curajul de a fi ei
înşişi. Mai mult, acest proiect instigă la autenticitate, ajutând elevii să îşi
descopere valorile, oferindu-le îndrumare şi susţinere în procesul de
autocunoaştere iar ca bonus: prieteni noi, locuri noi de văzut, socializare şi
chiar puţină distracţie.
Mihaela
Băbuşanu,
Expert patrimoniu/conservator bunuri culturale,
colaborator proiect
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu