Mihaela Băbuşanu

Mihaela  Băbuşanu
"De unde sunt eu?sunt din copilăria mea ca dintr-o țară!"

miercuri, 24 septembrie 2014

Ţările, locurile, oamenii, fiinţele, lucrurile şi faptele (etc) ce-mi plac CAP I -Turcia

Pentru cei ce iubesc Turcia şi vor să o vadă sau să o revadă, iată câteva cuvinte şi expresii uzuale care să vă folosească în călătoria dumneavostră. 
CUVINTE ESENTIALE
Da = Evet; Nu = Hayir; Va rog = Lütfen; Multumesc = Teseklur ederim; Poftim? = Efendim?/Nasil?; Scuze! = Afedersiniz!; In ordine = Tamam!; Ajutor! = Imdat!; As dori… = …istiyorum; Cum? = Nasil?;

FORMULE DE SALUT si DESPARTIRE
Buna dimineata! = Günaydin!; Buna ziua! = Iyi günler!/Merhaba!; Buna seara! = Iyi aksamlar!; Cum te cheama? = Adin ne?;
Ma numesc…= Ismim..; Ce mai faci? = Nasilsin?; Bine, multumesc.Dar dumneavoastra/tu? = Tesekkur ederim. Siz nasilsiniz?/Sen nasilsin? La revedere! = Allaha ismarladik!; Noapte buna! = Iyi gecelar!; Drum bun! = Iyi yolculuklar!;

PREZENTARE
Imi permiteti sa va fac cunostinta? = Tanistirabiliri miyim?; Acesta /Aceasta este.. = Bu… ; Doamna = hanim; Domnul = bey; Sotul meu = esim kocam; Sotia mea = esim karim; Fiul meu = oglum


EXPRESII UZUALE
             
Salut
Merhaba
Hello
Buna ziua
Iyi günler
Good afternoon!
Buna seara
Iyi Akşamlar
Good evening!
Noapte buna
Iyi Geceler
Good night!
La revedere
Aha ismarladik (spune cel care pleaca) Güle Güle (spune cel care ramane)
Bye bye!
Ce mai faceti?
Nasilsiniz?
How are you?
Multumesc, bine.
Iyiyim, teşekkür ederim.
Thank you, good.
Da  
Evet
Yes
Nu
Yok
No
Nu inteleg
Anlamyiorum
I don't understand.
Va rog
Lütfen
Please!
Multumesc
Teşekkür ederim
Thank you!
Cand?
Ne zaman?
When?
La ce ora?
Saat kaçta?
What time?
Unde este? 
Nerede?
Where is it?
Aeroport
Hava alani
Airport
Avion
Uçak
Airplane
Port
Liman
Gait
Gara
Istasyon 
Railway station
Centrul orasului
Şehir merkezi bürosu
Centrum / Downtown
Spital
Hastahane
Hospital
Farmacie
Eczane 
Pharmacy
Doctor
Hekim
Doctor
Cat costa?
Bu ne kadar? sau Kaç para?
How much?
Este scump  
Bu pahali 
It is expensive!
Imi place
Begendim
I like!
Nu imi place
Begenmedim
I dont like!

NUMERELE
 
0 Sifir
20 Yirmi
200 Iki yüz
1 Bir 
30 Otuz
300 Üç yüz
2 Iki
40 Kirk
1000 Bin
3 Üç
50 Elli
2000 Iki bin
4 Dört
 60 Altmiş
100 000 Yüz bin
5 Beş
70 Yetmiş
1 milion Bir milyon
6 Alti
80 Seksen

7 Yedi
90 Doksan

9 Dokuz
100 Yüz

10 On
101 Yüz bir beş


Nasıl gidiyor?
 - Cum îţi mai merge?
Kafamı kaşıyacak vaktim yok.  N-am timp de nimic. (În turcă, n-am timp nici să mă scarpin în cap.)
Her zamanki  gibi.  Ca de obicei.
Keyifsiz gibiyim.  Sunt cam indispus, -ă.
Bundan daha iyi olamam.   Mai bine de atât nu se poate!
Allah’a şükür, yaramazlık yok! - Slavă Domnului, nu mă pot plânge!
Hep aynı! - La fel!
Siz ikiniz birbirinizi tanıyor musunuz?  Voi vă cunoaşteţi?
Allah’tan ümit kesilmez.  Speranţa nu moare niciodată. (În turcă, “Întotdeauna ai speranţă de la Dumnezeu.”)
Allah’a emanet ol!  Rămâi cu Dumnezeu!
Kendine iyi bak!  Ai grijă de tine!
İyi yolculuklar!  Drum bun!
Vallahi!  Pe cuvântul meu!
Allah bilir!  Doar Dumnezeu ştie!
Yemin ederim!  Jur!
Sana söz veriyorum.  Îţi promit!
Gözün aydın!  Să fie într-un ceas bun! (Spus la auzul unei veşti bune.)
Zahmet oldun. Zahmet oldunuz.  Te-ai deranjat. V-aţi deranjat. (Expresii spuse când cineva face multe lucruri pentru noi.)
Haberin var mı?  Ai aflat?
Haberim yok.  Nu am aflat.
Sen acıktın mı? Ben çok acıktım! - Ţi s-a făcut foame? Mie mi s-a făcut foarte foame!
Allah bağışlasın!  Să-ţi trăiască! (Expresie spusă către părinţi, despre copii.)
Ciddi olamazsın!  Nu poţi vorbi serios!
Doğru değil mi? - Ce, nu-i aşa?
 Emin misin? – Eminim!  Eşti sigur? – Sunt sigur!
Fikrimi değiştirdim!  M-am răzgândit!
Özür dilerim, geciktim!  Îmi cer scuze, am întârziat!
Güle güle giy!  Să-l / S-o porţi sănătos / sănătoasă!
Güle güle kullan!  Să-l foloseşti / S-o foloseşti sănătos / sănătoasă!
Hem de nasıl!  Şi încă cum! / Poţi s-o mai spui o dată!
Hoşuma gitti!  Mi-a plăcut!
Kısaca… - Pe scurt…
Örneğin…  De exemplu…
Mesela…  De exemplu… (Termen folosit cu precădere în limba vorbită.)
Saçmalama! - Nu mai spune prostii!
Sağlık olsun!  Sănătate, că-i mai bună decât toate!
Şaka şaka!  Am glumit!
Şerefe!  Noroc! (ridicând paharul)
Şöyle böyle!  Aşa şi aşa!
Takma kafana!  Nu te mai gândi la asta!
Yani…  Adică…
Neyse!  1. Las-o baltă! 2. Nu e important. Să trecem mai departe.
Umrumda deği!  Nu-mi pasă!
Unut, gitsin!  Uită asta!
Yüzün yabancı gelmedi. - Îmi pari cunoscut!
Neden olmasın?!  De ce nu?!
Değmez!  Nu merită!
Süphesiz!  Fără îndoială!
İlk önce… - În primul rând...
Ona rağmen… - În ciuda acestui fapt…
Er geç…  Mai devreme sau mai târziu…
Açıkça söylemsi gerekirse…  Dacă trebuie să fiu sincer, -ă…
Şunu söylemek istiyorum…  Vreau să spun că…
Ne yazık ki…  Ce păcat că…
Ne iyi ki…  Ce bine că…
İyisiyle kötüsüyle… - Cu bune cu rele…
Ne olur ne olmaz…  Orice-ar fi…
Şunu kabul etmemiz gerekiyor ki…  Trebuie să acceptăm faptul că…
Doğru seçim.  Ai făcut alegerea corectă.
Sana şu kadarına söyleyeyim ki... - Să-ţi spun doar atât:
Dolayısıyla…  Din această cauză…

aici aşteptam ceaiul.........

















Prinzul acasă  la o familie de fermieri turci




Niciun comentariu: