FEMEIA BONSAI
A treia carte de poezie, a doua de haiku a poetei
Mihaela Băbuşanu, intitulată Femeia bonsai, a apărut la editura …
Bacău, 2014 şi cuprinde haikuuri
nepublicate şi unele dintre cele prezente în expoziţia
foto-haiku „Declic în silabe”, în cadrul poriectului „Japonia departe-aproape
de Bacău,” ediţia I, Bacău, 15 mai 2014.
Femeia bonsai sintagmă ce redă titlul acestei
plachete de haiku este în viziunea mea însăşi autoarea: trup de femeie în corp
de copil, dar cu aceleaşi trăiri sau
mult mai intense decât ale unei persoane
mai dezvoltate din punct de vedere fizic. De aici iubirea poetei pentru
bonsai unul dintre arbuştii ei preferaţi, din câte îmi mărturisea. Fragilitatea
şi delicateţea acestui pomişor ce simbolizează un element de tradiţie japonez,
devenit universal, a încântat-o probabil demult dacă a dat până şi titlul
acestei plachete de haiku. Probabil frumuseţea şi capacitatea bonsaiului de a
atrage atenţia într-un grup floral, a atras-o şi pe Mihaela Băbuşanu. Alegerea acestui titlul a fost foarte
inspirată, prin asocierea uman - vegetal, aducând un plus de originalitate
stilului autoarei. Ce poate fi mai expresiv, mai plin de încărcătură simbolică:
femeia ca simbol universal al iubirii şi al frumuseţii, al dăruirii de sine,
alături de bonsai, simbol al frumuseţii şi al armoniei universale a naturii, la
scară miniaturală. Iată o hiperbolă inversată aş putea spune.
Tematica este diferită, abordarea originală şi,
prin prezenţa unor concepte estetice specifice, poezia haiku este la ea acasă.
Multe texte au ca temă dragostea, tristeţea, melancolia la despărţirea de tată,
de iubit. Iubirea este ilustrată în dublă ipostază, tânără îndrăgostită:
Prima
iubire
înmărmurită de-ngheţ-
soare
nicăieri.
Îndrăgostită-
fulgul de nea mistuit
de buze fierbinţi.
discret, ultimile două
versuri ale celui de-al doilea haiku
sugerează sărutul ce legitimează iubirea. Senzaţiile de frig („îngheţ”),
fierbinte („buze fierbinţi”), ilustrează că haiku este o poezie a senzaţiilor
mai ales. O iubire împlinită transpare din versurile:
O noapte de vis-
crizanteme şi buze
pline de parfum.
Un text foarte sugestiv în
care natura preia din simţămintele eului poetic care intră într-o comuniune
armonioasă cu fenomenalitatea
Toamna iubirii-
frunze purtate de vânt
spre… pretutindeni.
Aici o metaforă puternică toamna iubirii deconspiră
maturitatea spirituală a poetei ajunsă la o etapă a vieţii când cerne altfel
lucrurile şi ceea ce i se-ntâmplă. Iată şi haiku deosebit de expresiv al
despărţirii:
Apus plumburiu-
cu o zi mai aproape
de despărţire.
cu o zi mai aproape
de despărţire.
Avem o atmosferă bacoviană,
apăsătoare, completă: apus plumburiu, epitetul scoate-n evidenţă starea de
spirit a poetei în apropierea momentului grav – despărţirea. Ambiguitatea
acestui text reliefează e o altă trăsătură a haikuului. nu ştim de cine se
desparte de tată sau de iubit.
O
a doua ipostază a eului liric - fiică copleşită de durere prin dispariţă
tatălui. Nu întâmplător placheta este dedicată fiinţei pe care a iubit-o -
tata, a cărui plecare fără întoarcere îi lasă un suflet zbuciumat:
Decesul tatei-
din tot ce mă-nconjoară
doar chinul e întreg.
din tot ce mă-nconjoară
doar chinul e întreg.
Descoperim aici
două concepte estetice haiku fundamentale: golul – dispariţia tatei şi plinul
„chinul e întreg:”
Nici eu, nici tata-
azi se leagănă-n scrânciob
doar tristeţea.
azi se leagănă-n scrânciob
doar tristeţea.
Momentele trăite alături de
tata sunt unice, de neuitat: golul e
sugerat de versul despre scrânciobul în care ni-meni nu se mai dă, iar plinul
prin tri-steţe; negaţia, un alt concept estetic specific haikuului. Simţim că
transpare în aceste versuri acea vanitas vani-tatum/ deşertăciune a
deşertăciunilor.
La prima vedere ar părea că
sunt imagini comune şi repetabile, dar cuvintele alese de autoare sunt cele
care exprimă cel mai bine sentimentele ei: iubirea pentru tata şi regretul
infinit că nu mai e.
Pentru că haiku este o
poezie a senzaţiilor, Mihaela Băbuşanu demo-nstrează că textele au ca izvor
sensi-bilitatea şi capacitatea ei de a trăi profund emoţii şi stări, pricinuite
de anumite momente cruciale din viaţă. De altfel avem de-a face cu o adevărată
metafizică a universalităţii: moartea, viaţa, iubirea sau natura în splendoarea
ei, cerul, pământul, marele şi micul cosmos. Toate aceste imagini devin expresii
poetice în viziunea ei, cu valori simbolice nebănuite.
Tabloul naturii pline de
farmec, dominat de imaginea lunii este schiţat în următorul haiku:
Înfiorare-
dintre frunze de trestii
apare luna.
dintre frunze de trestii
apare luna.
Deşi titlul conţine termenul
de bonsai ce aminteşte de una dintre tradiţiile străvechi japoneze, nu am găsit
în interiorul cărţii decât termenii japonezi de gheişă şi kimono. Este poate o
provocare a cititorului ca să descopere în paginile ei o lume fenomenală
inedită, unică.
Dar am descoperit printre texte
şi câteva senryuri, iată şi două exemple:
Un singur critic
la lansarea de astăzi-
şi-atâtea iluzii.
În
bătrânul nuc
un stol voios de grauri-
nucile pe jos.
Avem aici o schimbare de
registru poetic, Mihaela Băbuşanu dovedeşte un simţ al umorului rafinat, pe
care-l ilustrează cu prisosinţă.
Prin această plachetă,
autoarea continuă căutarea de sine, croindu-şi calea spre spiritualitate, prin
poezia de sorginte japoneză care i se
potrivește ca o mănușă.
Prof. Laura Văceanu
Preşedinta Societăţii de
Haiku din Constanţa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu