Sâmbătă, 6 iunie 2015 de la orele
11, la Şcoala Gimnazială nr. 1 din Sănduleni, jud. Bacău, a avut loc prima
ediţie a proiectului cultural artistic interdisciplinar
regional “Istoria fără manual”.
Activitatea
a debutat cu un program artistic pus în scenă de Ansamblul „Siminocul”
coordonat şi instruit de meşterul popular Marian Lungu.
Echipajele şi toţi cei implicaţi în proiect s-au întrunit apoi într-o sală de clasă unde au urmat
prezentări power point ale fiecărui echipaj,
a zonei de provenienţă, a şcolii, a realizărilor fiecăruia, a fiecărui
profesor şi coordonator de proiect.
A urmat apoi concursul propriu
zis care a constat în teste de cultură generală din domeniul istorie, recunoaşteţi
personalitatea şi un concurs de desene tot pe teme istorice.
Au particat elevi de gimnaziu şi
liceu de la clasele a VI pâna la a IX-a, în total 6 echipaje.
Echipajul de la Tăcuta Vaslui a
fost cel mai concentrat detaşându-se
prin punctajul total acumulat urmat de cel de la Răuceşti jud Neamţ
coordonatori profesorii Lucian Iftene şi Constantin Crăescu pentru Tăcuta
şi Traian Anton pentru cel de la Răuceşti.
Însă toţi copii au fost
implicaţi, interesaţi şi degajaţi nefiind presaţi de iminenţa vreunei note.
A urmat înmânarea diplomelor,
poze de grup şi inevitabila socializare şi schimburi de idei.
Totul s-a incheiat cu o vizita la
Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” din Bacău unde au putut vedea atât expoziţiile
de baza ale instituţiei cât şi expoziţia de foto-haiku „Declic in silabe” care
a fost vernisată în data de 15 mai în cadrul ediţiei a doua a proiectului „Japonia
departe-aproape de Bacău”.
Juriul acestei prime ediţii
desfăşurate la Sănduleni a fost alcătuit din Expert bunuri cu valoare
memorialistică Mihaela Băbuşanu de la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” si
din Prof Adrian Liviu Nechita de la Colegiul „Anghel Saligny”, ambii din
Bacău.
Reamintim că proiectul a fost iniţiat de către prof. dr
Sergiu-Constantin Enea de la Liceul Teorretic „Ion Neculce” din Târgu Frumos,
lui alăturindui-se iniţial prof Florentin Botezatu şi Mihaela Băbuşanu care a
venit cu numele proiectului, ulterior el fiind îmbrătişat, adaptat şi
completat în functie de sugestiile şi
posibilităţile fiecărui participant din proiect.
Ca un element inedit
putem menţiona şi faptul că toţi cei implicaţi în proiect au ceva în comn, şi
anume sunt absolvenţii aceleiaşi instituţii de învăţământ superior: Facultatea
de Istorie şi sau Muzeologie a Universităţii „Ştefan cel Mare” din Suceava.
Responsabil al
acestei prime ediţii a fost prof. Florentin Botezatu.
Ca şi concluzie putem
afirma ca a fost o primă ediţie reuşită, că proiectul îşi are justificarea
perfectă şi că merită să continue şi să capete o amploare chiar şi mai mare.
Proiectul se va desfăşura
bianual, o dată pe semestru, într-o zi de sâmbătă, iar activităţile vor fi
variate şi stabilite de fiecare partener care organizează manifestările. De
asemeni, el are un caracter regional în el fiind
implicate cadre didactice şi oameni de cultură din 6 judeţe şi aproximativ 35
de elevi din ciclul liceal şi gimnazial.
„Istoria fără manual”, urmăreşte implicarea celor trei factori
esenţiali familie – şcoală – comunitate, în asigurarea calităţii
demersului didactic, în punerea în practică a noului curriculum şi formarea
competenţelor necesare studierii istoriei altfel
Instituţiile implicate direct
sunt:Liceul Teoretic Ion Neculce,Târgu Frumos, jud. Iaşi; Şcoala
Gimnazială Nr.1 Sănduleni, comuna Sănduleni, județul
Bacău;Şcoala Gimnazială nr. 1 Răcuceşti,
Comuna Răuceşti, jud. Neamţ; Şcoala
Gimnazială Preuteşti, com. Preuteşti, jud. Suceava; Şoala Gimnazială Sfântul
Andrei, Tăcuta, com. Tăcuta, jud. Vaslui; Şcoala Gimnazială nr.1 Unţeni,
Comuna Unţeni, jud. Botoşani; Şcoala
Gimnazială Trifeşti , com.Trifeşti, jud.Neamţ
Coordonatori proiectului sunt:Prof. dr. Sergiu-Constantin Enea, Prof. Florentin
Botezatu, Prof. Traian Anton, Prof. Radu-Bogdan Tanasă, Prof. Lucian-Ovidiu
Iftene, Prof. Petrea Pavel, Prof. Neculai Şchiopoaia, muzeograf Mihaela
Băbuşanu şi Societas Pro Patrimonium din Târgu Frumos.
Proiectul reprezintă o încercare de învăţare a istoriei
într-un alt mod decât cel din manuale. Într-un altfel de cadru, nonformal,
elevii se simt mai degajaţi şi participă intens şi cu plăcere la activităţi.
Necesitatea implementării acestui proiect rezultă din viziunea şi misiunea
şcolii conform căreia nevoile şi
înclinaţiile fiecărui copil vor fi dezvoltate, astfel încât fiecare să-şi
recunoască valoarea şi să aibă încredere în potenţialul propriu.
Mihaela
Băbuşanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu